Rabu, September 08, 2010

persiapan yang perlu dilakukan menjelang 1 syawal 1431H oleh keluarga encik daud



persiapan yang perlu dilakukan menjelang 1 syawal 1431H oleh keluarga encik daud:

1)cat rumah-siap..tahun nie rumah berwarna kuning di luar,kuning kecoklatan di ruang tamu dan ungu di ruang tengah...

2)tambah bilik baru-siap separuh..target ayah siap sebelum aidiladha....

3)kueh raya- ayah da beli kuih tunjuk tadi
                   -mak da buat kuih siput n maruku...
                  -nya'i da buat rempeyek n kuih ros
                  -uyul da tempah kuih tiram n popia kacang n dia nk buat tat nenas juga
                   cornflakes madu
                  -aku??aku tak berjodoh dengan kuih raya..kalau buat mesti tak jadi.
                    so da beberapa tahun angkat bendera putih....hehehe

4)baju raya-tahun nie mak n ayah pakai baju kaler hijau...uyul warna wajib setiap tahun iaitu biru..aku  da tentu merah n sepasang lagi coklat...joe x beli lagi..cah kaler hitam...miema ungu..aar pun sama tak beli lagi...nya'i warna coklat....

5)ketupat da siap anyam...esok isi beras n masak...

6)lauk pauk pun akan dimasak petang esok...tak sabar nak makan ketupat dengan sambal kacang extra!!yummilicious...

7)esok 30 ramadhan jatuh hari khamis malam jumaat...malam 30 ramdhan juga ialah malam arwah ya'i meninggalkan kami selama2nya...al fatihah untuk beliau....

banyak lagi sebenarnya senarai nie...tapi buat masa nie tak teringat la pulak...

*ya'i n nya'i adalah atok n nenek dalam bahasa jawa...dalam kes aku,ayah adalah jawa dan emak adalah bugis...dan aku tak tau nak bertutur dalam kedua2 bahasa...(^^)v

nanti aku nak cerita tentang tradisi masyarakat jawa di kampung aku menjelang syawal.....insyaallah...

Tiada ulasan:

nino...

!!trimas!!

...terima kasih rajin baca blog yg x seberapa nie...
...jika anda terlebih rajin sila tinggalkan komen....
...jika anda terlampau rajin sila jadi follower...

...aku yang menulis sesedap rasa...
...kalau ada tersalah silap...
...sila beri tunjuk ajar ...
...komen yang membina amat dialu2kan...
...kerana aku masih merangkak di dalam dunia blog ini...
...ikhlas...
...aNie...beckz...xii xii...